Cel i nisza

Cel i nisza

A więc, interesuje Cię tworzenie stron internetowych? Witaj, dobrze trafiłaś/eś.

Na początek mam dla Ciebie 3 pytania. Odpowiedz na nie szczerze, a być może łatwiej będzie Ci podejmować kluczowe decyzje.

  1. W jakim celu ma powstać Twoja strona?
  2. Czy interesujesz się tematyką, jaką ma poruszać Twoja strona?
  3. Czy masz coś, czym się wyróżnisz od konkurencji?
  4. Czy w branży w jakiej działasz, da się znaleźć jakąś niszę?
  5. Czy dokonałaś/eś analizy swojej branży?

Ad. 1 – W jakim celu ma powstać Twoja strona?

Pieniądze z komputera? Owszem, ale najlepiej zarabia się na swojej pasji.

Idealna sytuacja to taka, w której Twoja strona będzie jednocześnie Twoją pasją i sposobem na zarabianie pieniędzy. Podstawowa rada – nie twórzmy stron stricte pod zarobek. To się z reguły nie sprawdza. Reklamy to sposób na zmonetyzowanie ruchu na już popularnych stronach, a nie cel sam w sobie.

Jeśli Twoja strona ma być tworem typowo komercyjnym, np. sklepem internetowym, musisz jasno określić co i komu chcesz zaoferować. I od początku, nadając stronie nazwę lub wybierając domenę, silnie to akcentować.

Ad. 2 – Czy interesujesz się tematyką, jaką ma poruszać Twoja strona?

Twoja praca nie może Cię nudzić. Praca nad stroną także. fot. Jawed Karim [CC BY-SA 3.0]

Twoja praca nie może Cię nudzić. Praca nad stroną także.
fot. Jawed Karim [CC BY-SA 3.0]

Stworzyłem i prowadziłem w swoim życiu dziesiątki stron, portali i blogów i zawsze największymi sukcesami cieszyły się te, które były wyrazem moich prywatnych zainteresowań.

Jeśli nie interesuje Cię tematyka Twojej strony, odniesienie sukcesu będzie znacznie trudniejsze.

To oczywiste. Trudniej będzie zmusić się do napisania newsa, trudniej wyszukiwać ciekawe tematy, trudniej się promować. Nie mówiąc o potencjalnych błędach merytorycznych, jakie możesz zawrzeć na stronie nie znając dokładnie swojej tematyki.

Życie to nie bajka. Nie zawsze zarabiamy na tym co kochamy.

Niestety, nie zawsze możemy żyć z tego, co lubimy robić. Niniejszy poradnik może Ci pomóc zbudować także i stronę, której tematyka jest Ci obca, lub wręcz Cię obrzydza. Ale będzie trudniej.

Ad. 3 – Czy masz coś, czym się wyróżnisz od konkurencji?

Fot. Chris Betcher / Flickr

Fot. Chris Betcher / Flickr

W Internecie jest już wszystko. Znajdziesz tu strony i informacje o nawet najbardziej specjalistycznych i zawężonych zagadnieniach kompletnie abstrakcyjnych dziedzin. Jedyne wyjście to oryginalnie ująć temat i/lub zrobić to lepiej niż inni.

Brzmi jak trudne zadanie? Owszem, ale inni robią to często tak słabo i nieoryginalnie, że łatwo ich przeskoczysz. Po prostu nie zostań jednym z nich – idących po najmniejszej linii oporu.

Nawet jeśli prowadzisz warzywniak i chcesz się zareklamować w sieci – możesz dać użytkownikom coś więcej. Oprócz standardowych informacji kontaktowych, napisz dlaczego warto jeść warzywa, jak ważne jest dla człowieka zdrowie, jak wiele witamin ma kalarepa.

Ad. 4 – Czy w branży w jakiej działasz, da się znaleźć jakąś niszę?

Znajdź niszę i ją wypełnij. Proste.

Znajdź niszę i ją wypełnij. Proste.

Najlepsze pomysły na strony internetowe powstają, gdy szukamy czegoś w internecie i nie możemy znaleźć żadnych sensownych wyników. Wystarczy tylko stworzyć to coś i wypełnić tę niszę.

Nie zawsze jest to możliwe, ale zawsze warto próbować. Na przykład, startując od zera, ciężko będzie Ci się przebić z nową księgarnią internetową. Ale już np. księgarnia oferująca tylko i wyłącznie książki historyczne ma jakieś szanse na zawojowanie swojej niszy.

Ad. 5 – Czy dokonałaś/eś analizy swojej branży?

Wspomniane wyżej „otwieranie księgarni internetowej” to z kolei świetny argument, aby przeanalizować dokładnie rynek, zanim cokolwiek zaczniemy robić. I nie chodzi tu o zlecenie profesjonalnej analizy stosownej firmie – można to zrobić osobiście i to za darmo.

Po pierwsze – wyszukaj w Google strony konkurencji

  • ile ich jest?
  • jak mocną mają pozycję na rynku?
  • jak bardzo silne i rozpoznawalne są to marki?
  • czy brakuje w nich czegoś?
Analiza

Analiza nie musi tak wyglądać. Są prostsze sposoby.

Wyszukaj również interesujące Cię frazy kluczowe. Zwróć uwagę, ile wyników wyświetla Google, kto okupuje czołowe pozycje. Im większe/bardziej znane portale znajdują się w Top 10 wyników, tym trudniej będzie je przebić.

Konkurencja to nie wszystko. Nawet startując ze stroną kompletnie innowacyjną, musimy przeanalizować potencjalne zainteresowanie internautów. Cóż z tego, że nie będziemy mieli żadnej konkurencji, skoro nie zajrzy do nas pies z kulawą nogą.

Istnieje wiele narzędzi do sprawdzania potencjalnego zainteresowania stroną, ale najprostszym i jednocześnie darmowym jest Keyword Planner, będący częścią Adsense.

Krótka instrukcja obługi Keyword Plannera:

  1. Przechodzimy na tę stronę.
  2. Logujemy się przy pomocy swojego konta Google. Pierwsze logowanie może trwać nieco dłużej.
  3. Klikamy NarzędziaPlaner słów kluczowych.
  4. Wybieramy opcję Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii.
  5. W polu Produkt lub usługa wpisujemy słowa kluczowe opisujące naszą stronę, np. sklep warzywny, warzywniak, sklep z warzywami.
  6. W polu Kierowanie wybieramy Polskę i język polski.
  7. Klikamy na Wyświetl propozycje i czekamy na wyniki.
  8. Na stronie wyników wybieramy zakładkę Propozycje słów kluczowych.

 

Otrzymujemy średnią miesięczną liczbę wyszukań danej frazy, a także (mniej lub bardziej trafione) propozycje innych słów kluczowych pod jakimi moglibyśmy się promować.

Narzędzie to daje nam ogólny pogląd na to, ile osób miesięcznie mogłoby odwiedzać naszą stronę. Trzeba jednak pamiętać, że nie są to wyniki dokładne.

  • po pierwsze – Google dostarcza nam tylko swoje szacunki.
  • po drugie – wyniki dotyczą ścisłego dopasowania, czyli pokazują nam ile osób miesięcznie wpisuje w wyszukiwarce hasło sklep warzywny, ale nie uwzględniają osób wpisujących sklep warzywny w warszawie.

Układ przycisków i ich opis zmienia się dość często, jednak schemat działania Keyword Plannera jest zawsze ten sam.

Loading Disqus Comments ...

Wasze opinie o Cel i nisza

Brak opinii i recenzji Cel i nisza, dodaj pierwszy komentarz poniżej.

Dodaj komentarz

Loading Facebook Comments ...

Katalog narzędzi: