4 zasady tworzenia skutecznej prezentacji handlowej.

Niezależnie od dziedziny i misji, nikt nie może działać na ślepo, nie przemyślawszy wszystkich szczegółów. Zasadniczo, we wszystkim, co robisz, odpowiadaj na pytania, które zadawali już starożytni retorzy.

Co? Kto, gdzie, kiedy? Jak? Dlaczego? będzie służyć jako kompas do jego budowy.

Wprowadzasz na rynek nowy projekt, innowacyjny produkt lub usługę. Zbadałeś swój rynek, Twój produkt/usługa jest gotowa, Twój biznesplan jest gotowy, a Ty sfinalizowałeś prezentację dla swoich potencjalnych klientów i partnerów. Ale czy jesteś pewien, że Twój program sprzedaży naprawdę przekona odbiorców?

Aby sprzedaż była skuteczna, musi szybko spełnić oczekiwania rozmówców (dlaczego?).

Jeśli zaczniesz od prezentacji swojego produktu/firmy, potem przejdziesz do technicznych elementów oferty, a na końcu do propozycji handlowej… jest duża szansa, że po drodze stracisz uwagę swoich kontaktów.
Niezależnie od tego, czy musisz napisać ofertę, zrobić pitch, zaprezentować projekt partnerom, czy też ułożyć treść tworzonej właśnie strony internetowe j, ważne jest, aby klient ponownie znalazł się w centrum Twojego dyskursu.

Zdefiniuj swój główny cel (kto?).

Określenie precyzyjnej grupy docelowej i zidentyfikowanie konkretnej potrzeby w celu zbudowania oferty sprzedaży będzie bardziej efektywne niż rozpoczęcie od zademonstrowania swojego know-how przed rozmową o potrzebach klienta.
Jeśli Twój pitch jest zbyt ogólny, nie przekonasz nikogo. Określenie głównego celu jest czasem skomplikowane, ale zawsze bardzo ważne.
To powinno umożliwić Ci:

  • wyróżnić się na rynku;
  • określić właściwe argumenty, aby przekonać odbiorcę.

Od samego początku pokaż, że wyznajesz te same wartości, co twój rozmówca. Dotrzesz do nich tym bardziej, jeśli od początku poczują, że ich słuchasz i że możesz spełnić konkretną potrzebę lub jasno określone oczekiwanie.

Zdefiniuj swoją specyficzną i unikalną propozycję sprzedaży (co?).

Twoja propozycja powinna być unikalna i niepowtarzalna. Opisuje, czym Twój produkt różni się od konkurencji. To jest to, co sprawi, że potencjalni klienci kupią Twój produkt, a nie produkt konkurencji.
Aby wyróżnić się na rynku, możesz również zaprojektować pakiety produktów/usług dla swoich potencjalnych klientów, co pozwoli Ci narzucić silny, konkretny i wyróżniający się przekaz.

Prosty język (jak?).

Nawet w najbardziej technicznych i innowacyjnych dziedzinach język może pozostać stonowany, konkretny i jednoznaczny. Nie chodzi o to, aby na początku prezentacji przedstawić wszystkie swoje argumenty (techniczne, finansowe lub handlowe), ale o to, aby wzbudzić ciekawość rozmówców, aby rozpocząć rozmowę, a następnie odpowiedzieć na pytania i zastrzeżenia w sposób bardziej szczegółowy.

Co dalej (kiedy i gdzie?)?

Pomyśl o zakończeniu wezwaniem do działania, umówieniu się na spotkanie, wycenę, diagnozę — jaki jest kolejny krok, który przybliży Cię do celu handlowego?