Czy powinieneś promować swoje produkty?
Wielu producentów produktów uważa, że należy zawsze promować swoje produkty. Niezależnie od tego, czy chodzi o wprowadzenie na rynek, zwiększenie sprzedaży, czy po prostu oczyszczenie zapasów, istnieje wiele sposobów, w jakie firmy zachęcają do zakupu. W prawdziwym tego słowa znaczeniu promocja to wszystkie intensywne działania handlowe mające na celu rozwinięcie sprzedaży , przyciągnięcie większej uwagi konsumenta i zachęcenie go do zakupu danego produktu.
Promocja produktu: start do sukcesu.
Jest to technika komunikacji, której jedynym celem jest stymulowanie sprzedaży w określonym czasie. W procesie promocji można uwzględnić wszelkie starania, aby produkt stał się lepiej znany, doceniony i w końcu przyjęty. Istnieją trzy szerokie i odrębne kategorie promocji. Po pierwsze, mamy do czynienia z promocją cenową. Przybierają one formę ofert specjalnych, kuponów, wyprzedaży po obniżonych cenach, wyprzedaży partii towaru, a przede wszystkim wyprzedaży. Po drugie, promocja obiektu. Uznaje się to w postaci bezpośredniej lub odroczonej premii wraz z próbką. Wreszcie promocja poprzez na gry i animacje (street marketing). W tym ostatnim przypadku z reguły stosuje się bardzo zabawne mechanizmy i promocyjną politykę cenową. Promowanie produktów może być bardzo skuteczne, ponieważ nie tylko przynieść swoje produkty do uwagi konsumentów w rekordowym czasie, ale również zwiększyć ich szanse na sprzedaż szybko.
Promowanie produktów: obniżanie marży i podejmowanie ryzyka.
Promocja produktu wymaga często znacznych nakładów finansowych, które w przypadku niepowodzenia mogą istotnie pogorszyć sytuację finansową firmy. Działania promocyjne wymagają niekiedy znacznego budżetu i często ograniczone są do ściśle określonego kalendarza. Niestety, w świecie handlu często sprawdza się powiedzenie „trafić albo nie trafić”, ponieważ konkurencja jest bardzo obecna. Jeśli promocja się nie powiedzie, firma może znaleźć się w trudnej sytuacji finansowej. Zwłaszcza, że reakcja konsumentów może być negatywna. Działania promocyjne, jak wszystkie działania mające na celu przyciągnięcie większej liczby klientów, mogą również zaszkodzić wizerunkowi produktu w oczach konsumentów. Konsumenci mogą myśleć, że skoro produkt jest w promocji, to znaczy, że jest złej jakości lub zbliża się jego data ważności. Promocja nie musi prowadzić do lojalności, a pierwsza sprzedaż może nie być reprezentatywna dla przyszłej sprzedaży. Osoby wrażliwe na rabaty mogą nie być w rzeczywistej grupie docelowej. Należy więc uważać, aby nie wypaczyć swoich obliczeń i nie podjąć ogromnego ryzyka inwestując w masową produkcję.
Z drugiej strony , akcje promocyjne często prowadzą do obniżenia marż – zwłaszcza, gdy jest to akcja oddziałująca na cenę. Dlatego zaleca się uwzględnienie ich w projekcji finansowej, aby wziąć pod uwagę, że możesz nie mieć prawie żadnej marży lub nawet stracić pieniądze, nawet jeśli twój produkt zostanie całkowicie wyprzedany.